Ieder voor- en najaar heeft ons land te maken met een periode van griep. Het ene jaar heerst er een zwaardere griep dan het andere. De hele wereld is nu al ruim een jaar in de ban van het Corona virus. Allerlei maatregelen worden de burgers opgelegd, waarvan ze zeggen dat die helpen het virus de baas te worden. Wat jammer dat deze opgelegde maatregelen helemaal niets doen aan het versterken van onze weerstand.

Ons lichaam heeft een eigen immuunsysteem dat ons beschermt tegen virussen, bacteriën en andere ziekteverwekkers. Het microbioom in je darmen, is een belangrijk deel van je immuunsysteem. Deze darmbacterien trainen namelijk je  afweersysteem. Hoe goed dit immuunsysteem werkt, hangt grotendeels af van je leefstijl. Met een gezonde leefstijl zorg je ervoor dat je immuunsysteem optimaal functioneert.

Voeding

Welke type voeding je eet speelt hierin een grote rol, want darmbacteriën leven van het voedsel in je darm. Eet daarom voldoende groente en fruit. Dat wil zeggen: varieer hierin veel en eet verdeeld over iedere dag  minstens 400 gram verschillende soorten groenten en een aantal stuks fruit.

Beweeg

Wat kun je nog meer doen? Probeer dagelijks buiten te bewegen. Zowel het naar buiten gaan, als het bewegen versterkt  namelijk je weerstand. Dit komt omdat dagelijks in het daglicht bewegen stressverlagend werkt, waardoor jij je positiever voelt. Ook zorgt het er voor dat je ‘s-nachts beter slaapt en je lichaam kan herstellen. Doen dus! Het is helemaal mooi, wanneer je het buiten bewegen ook nog eens combineert met het afspreken met vrienden. Het onderhouden van sociale contacten is heel belangrijk in deze tijden van isolatie. Wanneer jij je vriendschappen onderhoud, maakt dit je gelukkiger. En gelukkige mensen voelen zich doorgaans een stuk gezonder.

Koud afdouchen

Ook met simpelweg douchen kun je je weerstand stimuleren. Wanneer je de laatste 1-2 minuutjes koud afdoucht geef je je lichaam een enorme energieboost, dus doe dit alleen in de ochtend.

Supplementen

Wanneer de R in de maand is, bouwen we geen vitamine D op. In Nederland lopen ontzettend veel mensen rond met een vitamine D tekort, terwijl dit een heel belangrijkste vitamine is voor een goede werking van je immuunsysteem. Een vitamine D-tekort maakt je vatbaar voor virussen. Belangrijk dus om dagelijks zo’n 50-75 mcg (=2000-3000 IE) vitamine D te slikken in de periode van september tot april.

Vitamine C is een belangrijk onderdeel van ons immuunsysteem en kan een virus remmen en zelfs inactief maken. Voel je je prima? Dan is 1 gram per dag voldoende.

Iedere lichaamcel heeft zink nodig. Het versterkt je immuunsysteem en vermindert de duur en de ernst van een opgelopen virus. 30 mg per dag als onderhoudsdosis is voldoende.

Ben je al ziek?

Zorg dat je dagelijks voldoende vocht binnenkrijgt in de vorm van bouillon, water en (groenten)sappen. Een ziek lichaam verbruikt meer vitaminen en mineralen dan een gezond lichaam. Neem dus in de ochtend, middag en avond 1 gram vitamine C. Neem daarnaast dagelijks 1 mg Zink per kg lichaamsgewicht en 75 mcg vitamine D.

Als extra bescherming kun je tijdelijk Broomhexine inzetten. Dit geneesmiddel is erg goedkoop en zonder recept verkrijgbaar bij supermarkt of drogist. Uit recent onderzoek blijkt dat Broomhexine de celtoegang voor een virus blokkeert. Ook kun je aspirine inzetten tegen de trombose symptomen die regelmatig voorkomen bij Coronaklachten. Let op: aspirine werkt bloedverdunnend. Overleg bij twijfel altijd met je huisarts!

Zorg goed voor jezelf, dan zorgt je lichaam goed voor jou!

Natuurlijk zijn er nog meer mogelijkheden om je gezondheid te verbeteren. Ik help je dan ook graag verder!