Eet genoeg groente en fruit

Jouw lichaam verdient de beste voedingsmiddelen! 

Waarom is het zo belangrijk om genoeg groente en fruit te eten?

Groente en fruit hebben vele gezondheidsvoordelen:

ze zitten tjokvol voedingstoffen

Groente kun je zien als onze energieleverancier en als ons medicijn. Want ze leveren namelijk belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen en voedingsvezels. In groente zit onder andere vitamine C, vitamine A, foliumzuur, kalium, ijzer en calcium. In groente zitten bovendien veel bioactieve stoffen, zoals carotenoïden. De hoeveelheden voedingsstoffen verschillen erg tussen de verschillende groentesoorten. 

Ze verbeteren de bloeddruk

Veel mensen kampen met een kalium tekort, dit zie ik dan ook regelmatig terug in de meetresultaten in mijn praktijk. Het goede nieuws is, dat groenten en fruit onder andere tjokvol kalium zitten wat de bloeddruk verlaagt en onze nieren helpt gifstoffen te lozen. Aangezien de meesten van ons juist een overschot hebben van de tegenhanger natrium is meer groente eten dus van belang zodat deze 2 weer in balans komen.

Ze verbeteren de zuur-base balans

Hoe ouder we worden, hoe makkelijker we verzuren door o.a. stress en een ongezonde leefstijl. Door het dagelijks eten van genoeg groente en fruit ontzuren we, wat ons lichaam minder vatbaar maakt om ziek te worden.

Je huid wordt stralender en zachter

Alle bio-beschikbare nutriënten in groenten leveren samen een krachtige verjongende werking door de antioxidanten.

Ze versterken je weerstand

In groenten en fruit zitten duizenden stoffen die met elkaar samenwerken om je immuunsysteem een boost te geven. Daarom is het ook goed om regelmatig te variëren en meerdere soorten groenten te combineren, zodat deze heilzame werking nog meer wordt versterkt.

Ze bevorderen een goede darmwerking

Voedingsvezels zijn een zegen voor je spijsvertering. Ze zorgen ervoor dat je verzadigd bent na een maaltijd, de stoelgang beter verloopt en dat de goede bacteriën in je darmen floreren. Ook kunnen vezels je bloeddruk en cholesterolgehalte verlagen.

Ze reguleren je gewicht

We worden vaak te dik, omdat we teveel verkeerde voeding eten. Maar van groenten kun je lekker veel op je bord scheppen, zonder dat je je schuldig hoeft te voelen. Vanwege de vezels voel je je urenlang verzadigd.

Ze zorgen voor gezonde bloedvaten

Plantaardige voedingsmiddelen bevatten antioxidanten die de wanden van de aderen helen en daarmee de noodzaak om cholesterol te produceren vermindert.

Ze reinigen je lichaam

Alles wat groen is heeft de eigenschap het spijsverteringssysteem een flinke detox-boost te geven. Daarnaast kunnen ze gifstoffen en vrije radicalen omzetten in ‘neutrale’ stoffen. Detoxen is goed voor de gezondheid, helpt bij overgewicht, heeft een positieve invloed op de gemoedstoestand én is goed voor de uitstraling!

Nog enkele tips:

  • Eet minstens 30% van je groenten rauw, tenzij je ernstige darmklachten hebt.
  • Eet zo mogelijk, biologisch groenten aangezien deze meer voedingsstoffen bevatten.
  • Stoom je groenten of wok het even kort
  • Voeg altijd gezonde vetten toe aan je groente, zodat voedingsstoffen tot 13x toe beter worden opgenomen.
  • Leer je groenten te fermenteren
  • Verwerk groente en fruit in smoothies, soepen, sauzen enz.
  • Vergeet ook de zeegroenten niet (bron van jodium) en/of slik spirulina/chlorella tabletjes.
  • Drink groentesapjes en/of Greens op dagen dat het lastig is om voldoende groente te eten.

Met zoveel voordelen moet het toch aanlokkelijk zijn om direct naar de groenteboer te rennen voor een flinke portie groente en fruit? Maar niets is helaas minder waar. De karige 250 gram groente die het voedingscentrum voorschrijft, halen de meesten mensen nog niet. Het blijkt dat de meesten van ons gemiddeld maar zo’n 131 gram groente per dag eten. 

Niet verbazend toch dat veel mensen zich zo vermoeid voelen en kwakkelen met diverse kwaaltjes. Want we eten niet alleen te weinig groente en fruit, maar we variëren hierin ook veel te weinig, waardoor we maar heel eenzijdige voedingsstoffen binnenkrijgen. Tijd voor verandering dus. Wanneer je een afspraak maakt ontvang jij na afloop je persoonlijk gezondheidsplan tjokvol advies over hoe jij je groenten kan ophogen.

Gezond van binnen, stralend van buiten

Hoe kom jij snel, weer lekker in je vel?

Download als mooi startpunt, het gratis e-book met 10 leefstijltips. Als dank ontvang je een eenmalige aanbieding waar je gelijk gebruik van kunt maken!

Wil je vervolgens verder aan de slag met het verbeteren van je gezondheid?

 

Volg dan (een deel van) dit stappenplan:

Tijdens een afspraak brengen we je huidige gezondheid in kaart zodat je weet waar je nu staat. Na afloop ontvang je je persoonlijk gezondheidsplan met je advies en boordevol informatie die jou thuis helpt je leefstijl en daarmee je gezondheid, stap voor stap te verbeteren. Wanneer je een afspraak maakt, kun je kiezen voor een online gesprek of voor een gezondheidscheck bij mij in de praktijk.

Wil je thuis verder geïnformeerd en ondersteund worden, wanneer en waar het jou uitkomt? Neem dan zeker een kijkje bij de diverse online programma’s die je helpen bij het maken van dagelijks gezonde keuzes. Wanneer je stap 1 overslaat kun je stap 2 eventueel combineren met een persoonlijk advies.

Uiteindelijk draait het er natuurlijk om wat jij dagelijks eet, dat is echt de basis. Probeer daarom dagelijks minimaal 400 gram groente te eten, verdeeld over de dag en een aantal stuks fruit.

Via alleen voeding is het onmogelijk om optimale hoeveelheden van alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Daarom zijn naast goede voeding, voedingssupplementen eigenlijk noodzaak om ziekten te voorkomen en je gezondheid te verbeteren. Start met goede basissuppletie die je ook zelf kunt bestellen met korting!